Slecht nieuws voor kantoorwerkers: de stille werktrend ‘great flattening’ laat je doorgroeimogelijkheden verdwijnen
Dat de arbeidsmarkt niet hetzelfde is als jaren geleden, daar zijn we inmiddels wel aangewend. Wie een vast contract krijgt mag in z’n handen knijpen. En een ontslag is inmiddels niet meer zo schokkend, maar vaak een financiële keuze. Dat maakt de stijgende werktrend de great flattening maar weer eens duidelijk.
Jonge professionals lijden onder het beleid dat grote corporates voeren die moeten snijden in kosten. Voor iedereen die met de laptop werkt in plaats van met z’n handen, komen er volgens experts spannende jaren aan. De great shrinking is dan ook al een tijdje gaande, maar nu is daar een nieuwe variant op onstaan die vooral een gevaar vormt voor managers.
Wat is de great flattening?
De great flattening dankt z’n naam aan het ‘platter maken van de bedrijfsstructuur’. Oftewel, er worden volledige lagen weggehaald. Dit is een trend waarbij bedrijven bewust managementlagen schrappen, vooral in het middenkader. Minder managers betekent een ‘plattere’ organisatie: directer contact tussen top en werkvloer, sneller beslissen en lagere kosten.
En hoewel een dag zonder bemoeienis van managers voor velen als muziek in de oren klinkt, zal het je vooral een vollere dag opleveren. In de praktijk verschuift er vooral veel werk en verantwoordelijkheid naar minder mensen.
In het forever lay-off tijdperk
Misschien heb je het al eerder horen vallen: het ‘forever lay-off tijdperk’. Heb je het gevoel dat het ene na het andere contract niet verlengd wordt? Dat is waar het forever lay-off tijdperk over gaat. En het lijkt nog even niet op te houden.
De forever lay-off is een trend waarbij bedrijven voortdurend kleine groepen werknemers ontslaan (minder dan 50 tegelijk) in plaats van één grote reorganisatie. En dat is ook precies wat er gebeurt als je een managementlaag weghaalt uit en organisatie. Bedrijven ontdekken dat ze met AI, tools en kleinere teams kunnen werken, en brengen die managementposities simpelweg niet meer terug.
Waarom juist management in het midden verdwijnt
Vooral middle managers zijn de klos, omdat werk (plannen, coördineren, rapporteren) deels overgenomen wordt door AI en tools zoals Slack en Asana. Ook omdat topmanagement makkelijker direct grotere teams kan aansturen. En daarnaast worden ze gezien als dure ‘tussenlaag’ die soms vertraagt in plaats van versnelt.
Wat dit betekent voor jou als collega
Hoe vervelend je manager ook is: de great flattening is geen goed nieuws. Dit verandert vooral hoe je carrière eruitziet en dat voel je op meerdere manieren. Doorgroeien wordt lastiger, simpelweg omdat er minder managementrollen overblijven. De klassieke ladder verliest daarmee een paar treden, waardoor je minder snel ‘omhoog’ kunt.
Tegelijkertijd verdwijnen de taken van die managers niet. Die komen vaak bij andere teamleden terecht. Dat betekent: meer verantwoordelijkheid, maar niet automatisch een nieuwe functietitel of een hoger salaris. Minder hiërarchie, meer eigen verantwoordelijkheid: een andere kijk op wat ‘groei’ in je carrière betekent.
Meer over geld en werk:
- In deze branches maak je als starter de meeste kans op een baan
- Vraag je je af wat je collega eigenlijk doet? ‘Ghostworking’ wordt steeds groter
- Wat zijn nou precies die ‘recession indicators’ waar iedereen het over heeft?
- Appjes en e-mails na werktijd? Zo deal je met de ‘infinite work era’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.nsmbl.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2026%2F02%2FWhatsApp-Image-2026-02-24-at-11.59.08-e1771931120668.jpeg)