admin
admin Post 8 feb 2020

6 mentale hacks om met stress te kunnen omgaan

Met stress omgaan, niet iedereen is daar even goed in. Logisch ook, want stress is een gevoel dat je overweldigt en dat je in het slechtste geval zelfs helemaal verlamt in je productiviteit. Daarom delen we zes mentale hacks die je leren om met stress om te gaan.

Zes mentale hacks om met stress om te kunnen gaan

Stressy day ahead? Met deze mentale hacks weet je toch je kalmte te bewaren.

1. Je kan productiviteit niet forceren

Stress kan zó overweldigend zijn dat het je productiviteit verlamt. That’s a fact. Klinkt dit bekend in de oren? Dan is het belangrijk om te beseffen dat je je eigen productiviteit niet kan forceren door naar je scherm te blijven staren en door je te laten meeslepen in de stress.

In plaats daarvan is het veel beter om even afstand te nemen van je scherm en om je gestreste brein even pauze te gunnen. Je zal zien dat je véél productiever zal zijn als je met een fris hoofd weer terugkeert naar je werk.

2. Niet alles is een spoedgeval

Sterker nog: in feite is bijna niets een spoedgeval. Het is namelijk een misvatting dat je altijd metéén op e-mails moet antwoorden of dat je altijd iedere collega meteen moet voorzien van een antwoord.Maak er daarom een
goede gewoonte van om mensen van standaardantwoord te dienen als je het te druk hebt. Ik kom hier later op terug, zodra ik deze taak heb afgewerkt. Niemand zal je dit kwalijk nemen (tenzij het écht een spoedgeval is natuurlijk). Easy peasy.

3. Bewaar perspectief

Stress haalt je perspectief weg, waardoor kleine probleempjes soms buitenproportioneel groot lijken. Wanneer je inderdaad het gevoel hebt dat een probleem je overweldigt, probeer dan om een gezond perspectief te behouden. Niet alleen zal je dan met een nuchtere blik kunnen inzien dat een probleem vaak niet zo groot is als het lijkt, je stressniveaus zullen ook automatisch verlagen.

4. Gebruik stress als wapen om beter te zijn

En wat als we nu eens stellen dat stress ook motiverend, aanmoedigend en versterkend kan werken? Want naast alle negatieve effecten van stress, heeft stress ook een positieve kracht.

Een juiste dosis stress stelt je namelijk in staat om beter uitdagingen aan te gaan en om creatievere oplossingen te bedenken. Daarbij kan je stress beschouwen als een kans om jezelf te trainen in je organisatieskills. Want hoe beter je met stress kan omgaan, hoe meer lastige situaties je in de toekomst zal weten te tackelen.

5. Deel je werk op in kleine, hapbare hoeveelheden

Yes, we weten dat stress je het gevoel geeft dat er een gigantische berg werk op je licht te wachten. Maar truth is dat ieder werk op te delen is in kleinere hoeveelheden. En wanneer je je werk opdeelt in kleinere taken, zal je zien dat dat de werkdruk al een heel stuk verlicht wordt. Maak dus een to do-lijstje met kleine taakjes en vink je taken af zodra die klaar zijn. Geen beter gevoel dan dat.

6. Controleer je ademhaling

Traag en ritmisch ademhalen kalmeert de zenuwen die je hersenen verbinden met de rest van je lichaam. Hierdoor wordt je stressreactie getemperd. Je gaat als het ware van een fight-or-flight modus naar een rest-and-digest modus, enkel en alleen door op je ademhaling te letten. Onderschat dus nooit wat de impact is van een rustig en gecontroleerd te ademen.

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje Bedrock.

Reageer op artikel:
6 mentale hacks om met stress te kunnen omgaan
Sluiten