Sophie Hendriks
Sophie Hendriks Fashion 6 mrt 2023
Leestijd: 4 minuten

Balenciaga gaf eerste show na dramatische ondergang – en zo ging dat eraan toe

Iets meer dan drie maanden geleden werd Balenciaga’s populariteit op explosieve wijze tot een einde gebracht. Het Spaanse modehuis lanceerde toen een campagne waarin kinderen (en zelfs baby’s) geseksualiseerd werden. Kortom, de (mode)wereld was er klaar mee. Toch wist het merk dit weekend een show te geven voor hun FW23 collectie waarbij de frontrow gewoon weer vol zat met celebrities en modeprofessionals.

Alle ogen zijn gericht op Balenciaga.

De ondergang van Balenciaga

Balenciaga werd de afgelopen maanden flink aan de schandpaal genageld. In november brachten ze een campagne uit die veel controverse veroorzaakte. De collectie bevatte onder andere verschillende knuffels met bondage-outfits die in de bijbehorende campagne werden vastgehouden door peuters. Een shockerende combinatie, wat volgens velen zorgde voor een romantisering van kinderporno.

Maar dat was niet alles. In de eerdere show van het merk waren modellen met bloedneuzen en baby-poppen te zien. In de campagne dook het een na het andere obscure element te vinden. Op een bureau in het decor is een rechtsdocument over het verbod op virtuele kinderpornografie te zien. Er worden links gevonden naar de Bijbelse god “Baal”, die  volgens de verhalen elk eerstgeboren kind uit gezin vermoord. Fotoboeken op de achtergrond bevatten bebloede babies en peuters, en kunst over de spieren van mannelijke geslachtsdelen. Wat je ook van deze kunstenaars vindt, de geplande samenkomst van deze elementen is zacht gezegd gruwelijk te noemen.

Balenciaga-adidas-2022-Campaign5
Balenciaga x Adidas

Poging tot herstel door middel van rebranding

Nadat het nieuws over de campagne de hele wereld over ging, werd er verder ingezoomd op het merk met als gevolg dat de hype rondom het merk in een mum van tijd verdwenen leek. De rijen voor de winkels maakten plaats voor stilte, de sneakers stonden plots bij de uitverkoop in warenhuizen en woedende, geschrokken klanten verknipten hun items van het merk op social media. Ondanks alle commotie kondigde het merk aan een show te geven tijdens Paris Fashion Week – tot verbazing van velen. Demna, de creative director van het modehuis, gaf vooraf aan dat het merk met deze show en collectie dichter terug naar de kern zou gaan.

Het merk onderhield de afgelopen decennia populariteit door zijn edgy aard, modestatements en de verbindingen met celebrities zoals Kim Kardashian, Kanye West, Dua Lipa, Naomi Campbell en Bella Hadid. Toch is dat niet waar het merk groot mee is geworden.

Terug naar de kern van Cristóbal Balenciaga

Cristóbal Balenciaga, de oprichter van het modemerk, zou kunnen beamen dat de richting die het merk in is geslagen niet de juiste is. Balenciaga werd opgericht in 1919 en maakte een vliegende start doordat het onder andere gedragen werd door de leden van de Spaanse koninklijke familie. De ontwerpen van de meester van de haute couture kenmerken zich door haar zwarte stoffen en minimale maar toch opvallende, architectonische silhouetten. Elegant en klassiek, maar dan in nieuwe vormen voor zijn tijd. De ontwerpen gingen als baanbrekend in de boeken en werden vorig jaar nog tentoongesteld in Kunstmuseum Den Haag: Balenciaga – Meesterlijk Zwart.

De afgelopen jaren sloeg het merk een andere kant in. Kleine, nerdy brillen, sluik haar, kapotte, vieze kleding en schoenen, grote leren jassen, futuristische zonnebrillen… Het merk speelde met vormen die men associeerde met lelijkheid. Alles om te provoceren. Ondanks dat dit aansloeg als een malle, stond dit steeds verder weg van zijn originele waarden. Met de nieuwe collectie en presentatie zou het merk weer dichter naar zijn roots toe werken.

Herstelde focus

Demna pakte zijn manier van werken rigoureus aan en sloeg voor het eerst sinds jaren weer zélf aan het ontwerpen. De focus zou weer écht op de kleding liggen, in plaats van op het shockeren en entertainen.

Zo gezegd, zo gedaan. Demna maakte meer minimalistische ontwerpen in voornamelijk zwart, herintroduceerde gebloemde stukken uit het archief en hostte de show, voor het eerst in jaren, weer op een serene locatie. Witte muren, witte catwalk, geen modder, geen sneeuw, geen poespas. Toch glipten er toch nog een aantal opvallende looks tussen de nieuwe regels door. Surrealistisch hoge schouders, motorlaarzen en joggingbroeken onderbraken de verfijnde avondjurken in de show. Met intentie. Demna laat hiermee op zijn manier zien dat hoewel mode niet meer enkel als entertainment kan worden gezien, het nog steeds een middel kan zijn om tegen de stroom in te gaan.

Al met al moge het duidelijk zijn dat het merk nog een lange weg te gaan heeft om zijn reputatie terug te winnen. Het is als in een relatie: vertrouwen moet je verdienen en dit is geschaad. Wel is er duidelijk weer een (voorzichtige) stap in de richting van een kwalitatief hoogwaardig modehuis gezet.

Onverwachts stijlicoon: hooikoorts neemt Fashion Week over

 

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.