H&M gaat milieuimpact bij producten vermelden voor meer transparantie

H&M is vanaf afgelopen donderdag gestart met het toepassen van milieuprestatiescores bij producten. Hiermee gaat het merk de verschillen weergeven van de impact op het milieu van duurzamer verkregen materialen in vergelijking met de conventionele variant hiervan. Met de ‘Higg Index Duurzaamheidsscore’ kun je nu per product gedetailleerde, onafhankelijke beoordeelde scores zien op basis van waterverbruik, de opwarming van de aarde, het gebruik van fossiele brandstoffen en watervervuiling.

H&M is een van de eersten die de Higg Index Duurzaamheidsscore toepast.

H&M vermeldt milieuimpact bij producten

Producten van H&M kijgen een score toegekend van ‘basis’, 1, 2 of 3, waarmee wordt aangeven wat de impact op het milieu is van de materialen die gebruikt zijn om het item te maken. Hierbij krijgen conventionele materialen met meer impact op het milieu de score ‘basis’. Items die gemaakt zijn van materialen die in vergelijking met hun conventionele variant minder impact op het milieu hebben (bijvoorbeeld gerecycled katoen vergeleken met conventioneel katoen), krijgen de scores 1, 2 of 3, waarbij 3 staat voor de minste impact.

“We zijn verheugd om een start te kunnen maken met deze nieuwe tool, waarmee we kunnen laten zien wat de impact van duurzamere materialen is tegenover hetzelfde materiaal gemaakt op een conventionele manier is. De lancering van deze eerste versie is een belangrijke mijlpaal, want we zijn ervan overtuigd dat deze transparantie een belangrijke rol speelt bij het verduurzamen van de fashionindustrie. Deze tool wordt steeds verder ontwikkeld, zodat we in de nabije toekomst nog meer achtergrondinformatie over sociale- en milieuaspecten met onze klanten kunnen delen”, zegt Pascal Brun, head of sustainability bij H&M.

H&M

Meer transparantie

Door open en transparant te zijn over waar en waarvan producten gemaakt worden, wil H&M een voorbeeld en voorloper zijn in de industrie, en klanten helpen om duurzamere keuzes te maken. In 2013 was de H&M-groep het eerste wereldwijde modemerk dat de leverancierslijst (die voortdurend wordt ge-update) online publiceerde. Daarop volgde H&M in 2019 met de ‘Transparancy Layer’, door bij alle producten informatie over herkomst, materialen en duurzaamheid te laten zien.

De Higg Index Duurzaamheidsscore is in Europa en de VS op HM.com beschikbaar bij een eerste aantal producten. De komende maanden wordt dit steeds verder uitgebreid. Met de H&M-app kunnen klanten in de fysieke winkels van H&M de informatie opzoeken door middel van het scannen van de streepjescode.

Reageer op artikel:
H&M gaat milieuimpact bij producten vermelden voor meer transparantie
Sluiten