Jongvolwassenen kiezen er in 2026 massaal voor om hierop te besparen – en kleding staat niet op één
Er staat een nieuw jaar voor de deur, met 12 salarissen die we zorgvuldig besteden. Volgens recent onderzoek zijn veel jongvolwassenen gemotiveerd om slimmere keuzes te maken – gezien de cost of living blijft stijgen. Hetgeen waar het meest op bespaard zal worden in 2026? Boodschappen.
Na al die uitgaven in december (dit is hoeveel jouw leeftijdgenoten aan cadeaus uitgaven dit jaar), is het tijd voor een slim bespaarplan. Maar in plaats van uitjes of kleding, gaat er bij velen gesneden worden in de boodschappen. Dat probeert de NSMBL-redactie al een tijdje en dít geven we nu maandelijks uit aan boodschappen.
Jongvolwassenen gaan het meest besparen op boodschappen in 2026
Hoewel 21 procent van de Gen Z’ers zegt liever te switchen van baan in 2026 om meer te verdienen, zijn er ook kostenposten om op te besparen, volgens onderzoek van Revolut. Veruit de meeste jongvolwassenen (28 procent) wil hakken in de kosten van boodschappen. Door soms net wat vaker voor dat B-merk te gaan en slimmer in te kopen, kun je flink besparen.
Ondanks dat maar liefst 28 procent van de jongeren moet bezuinigen op boodschappen, zijn er heilige huisjes. Voor 17 procent van de vrouwen en 18 procent van de Millennials is vakantie de nummer één post waarop niet bezuinigd mag worden. Voor 11 procent van Gen Z zijn concerten en festivals heilig; daar gaat het mes absoluut niet in.
Meer over geld en werk:
- Vraag je je af wat je collega eigenlijk doet? ‘Ghostworking’ wordt steeds groter
- Wat zijn nou precies die ‘recession indicators’ waar iedereen het over heeft?
- Appjes en e-mails na werktijd? Zo deal je met de ‘infinite work era’
- In deze branches maak je als starter in 2025 de meeste kans op een baan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.nsmbl.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FScreenshot-33.png)