Voor eens en altijd: hoe gezond is een banaan nou écht?

De banaan is erg populair, we drinken het als milkshake, smeren het in ons haar of we ontbijten ermee. Bovendien is het zelfs één van de meest populaire fruitsoorten in Nederland. Het is duidelijk dat we van dit gele fruit houden. Maar hoe gezond zijn bananen eigenlijk?

Het zou veel gezondheidsvoordelen hebben, maar ook nadelen. Wij gingen op onderzoek uit.

Hoe gezond is een banaan?

Hoewel de banaan erg geliefd is, ontstaan er wel nog eens discussies over hoe gezond het nou eigenlijk is. Aan de ene kant zit het vol met voedingsvezels en deze dragen bij aan een gezonde spijsvertering. Het bevat namelijk 12% van je dagelijkse benodigde vezels. Daarnaast geven vezels je een verzadigd gevoel na het eten, waardoor je na het eten minder snel opnieuw trek zal hebben.

Ook zitten er in bananen veel kalium, dat zorgt voor een goede vochtbalans en houdt je bloeddruk op peil. Gezond dus, zou je zeggen. Maar hoe gezond is een banaan nou echt?

Calorieënbom

Well, anderzijds zitten er in bananen – naast alle goede dingen – ook een hoop calorieën. Van de populairste fruitsoorten in Nederlands is de banaan namelijk het fruit met de meeste calorieën. Daarnaast bevat het in vergelijking met andere soorten fruit weinig vitamine C.

Er wordt dus aangeraden om minimaal één banaan per dag te eten. Het is namelijk heel gezond, maar dit betekent niet dat het gezond is om er bijvoorbeeld vier of vijf per dag te eten. Ze bevatten namelijk ook veel suiker. Eet er daarom niet meer dan twee per dag.

Conclusie

Eet je een banaan vaak als tussendoortje of vlak voor een work-out? Vooral blijven doen. Vergeleken met veel andere tussendoortjes is dit juist een gezonde snack. Bij het sporten geven ze snel en veel energie, vanwege het hoge suikergehalte. Maar zoals we net al zeiden: overdrijf niet.

Lees ook: Voor eens en altijd: hoe gezond is avocado nou écht?

Reageer op artikel:
Voor eens en altijd: hoe gezond is een banaan nou écht?
Sluiten