Afvallen? Check eerst even deze feitjes en fabels voordat je begint

Als de lente en zomer in zicht zijn is afvallen ineens trending topic. Hoe doen we het? Hoevaak moet ik sporten? Hoeveel calorieën mag ik eten? We googelen erop los. Het is belangrijk dat je afvalt op een gezonde en verantwoorde manier, daar willen wij je graag een handje bij helpen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Feitjes en fabels over afvallen

Er is zoveel te vinden op het web over afvallen, dat we vaak door de bomen het bos niet meer zien. Een deel is waar en het andere deel is allesbehalve de waarheid. Omdat wij het belangrijk vinden dat jij bewust omgaat met je lichaam en geen vals advies volgt, willen wij voor eens en voor altijd de lucht klaren. Deze negen statements heb je vast weleens voorbij zien komen en wij vertellen je of ze kloppen.

1. ‘Je moet bewegen om af te vallen’ – Feit

Om af te vallen moet je zorgen dat je meer verbrandt, dan dat er binnenkomt. En hoe je deze calorieën verbrandt, dat mag je zelf invullen. Feit blijft dat je moet bewegen, maar dit kan ook in de vorm van wandelen of traplopen zijn. Je hoeft echt geen uren in de sportschool te hangen – mag wel – om wat extra calorieën te verbranden.

2. ‘Als je wil afvallen mag je geen vet meer eten’ – Fabel

Het weglaten van vetten is niet goed voor je lichaam. Vaak zien wij vetvrije diëten voorbij komen waarmee je snel én veel afvalt. Hartstikke ongezond. In vetten zitten veel vitaminen die jouw lichaam nodig heeft, zoals vitamine A, D, E en K. Uiteraard zit er een verschil tussen gezond vet en verzadigd vet, dus met ‘vet is oké’ bedoelen wij niet dat je die frituurpan aan kan knallen.

Helloooo vouuus 😻 Pour ce midi, même s’il est déjà 14h… dure la vie de foodblogger mdr, j’ai préparé un Bowl que j’adore !! Une base de nouilles de riz, des shitakes marinés dans une sauce type teriyaki , le tofu magique de @loounie , chou rouge, edamames, mangue, concombre, tomates cerises oranges, oignon jeune et grenade, une tuerie! Et tu sais c’est quoi le plus beau? C’est que j’ai mis en ligne cette recette! Sous le nom de Pokebowl vegan sur mon blog, tu retrouveras ma sauce et tu pourras toi aussi te faire peter la panse, mais de rien ça me fait plaiz 🤪 et belle journée !_____________________________________________ #lespetitsplatsdali #buzzfeast #foodie_features #food52 #foodglooby #f52grams #healthycuisines #cuisinesworld #beautifulcuisines #feedfeed #huffposttaste #thekitchn #buddhabowl #vegan #veganfoodspot #bestofvegan #plantbaseddiet #plantbased #healthy #healthyfood #cleaneating #cleanfood #foodie #eatclean #food #instafood #foodgasm #vegetarian #belgianblogger

250 Likes, 29 Comments – Alizée 🐝 (@alia.rds) on Instagram: “Helloooo vouuus 😻 Pour ce midi, même s’il est déjà 14h… dure la vie de foodblogger mdr, j’ai…”

3. ‘Hoe minder je eet, hoe beter’ – Fabel

‘Hoe minder je, eet hoe beter’ heeft alles te maken met wát je eet. Daarnaast is het belangrijk om consistent te blijven eten, zodat jouw spijsvertering op gang blijft. Zodra je te weinig eet wordt je spijsvertering lui en daardoor val je minder snel af.

4. ‘Na het avondeten mag je niets meer eten’ – Fabel

Nu is het niet de bedoeling dat je bakken chips en repen Tony’s naar binnen werkt, maar eten na het diner is zeker niet verboden. Het gaat bij het afvallen om de totale voedingsinname over de gehele dag, daar hoort ook de avond bij. Een gezonde snack kan echt geen kwaad!

Edamame with soy sauce and chili 🌶 🌿 A tasty afternoon snack with loads of protein 🏋🏼‍♀️

223 Likes, 10 Comments – 🌱P L A N T E D B I T E S (@plantedbites) on Instagram: “Edamame with soy sauce and chili 🌶 🌿 A tasty afternoon snack with loads of protein 🏋🏼‍♀️”

5. ‘Je moet je hele leven op je voeding letten’ – Feit

Als je aanleg hebt om snel aan te komen, zal je je hele leven op je voeding moeten letten. En dan niet het extreme calorieën tellen natuurlijk, maar gewoon verantwoord blijven eten. Als je eerst erg op je voeding let en dat vervolgens weer compleet loslaat, dan krijg je last van het gevreesde jojo-effect.

6. ‘Tarwe is even gezond als spelt’ – Feit

Deze verwachtte je misschien niet, maar tarwe is net zo gezond als het hippe spelt. Het verschil tussen de twee is dat mensen met een gevoelige maag spelt beter verteren dan tarwe. Verder is er geen reden om spelt boven een simpel sneetje tarwebrood te verkiezen.

7. ‘Koffie houdt vocht vast’ – Fabel

Dit is totaal niet het geval. Cafeïne zorgt juist voor een snellere vochtuitscheiding.

Much needed ☕️

1,384 Likes, 27 Comments – Nilofar Yaqoubi (@vannillio) on Instagram: “Much needed ☕️”

8. ‘Light-producten zijn goed voor de lijn’ – Fabel

Light-producten bevatten vaak minder suiker, vet en energie dan de normale variant. Toch zitten er ook veel stoffen in die helemaal niet gezond zijn, dus laat je niet verleiden door het ‘light‘ labeltje.

9. ‘Koolhydraten moet je mijden tijdens het afvallen’ – Fabel

Koolhydraten zijn alleen dikmakers als je er teveel van eet, maar dat is met alles zo. Staar je dus niet blind op koolhydraatarme gerechten en producten. Het gaat erom dat het gezond is en veel voedingsstoffen bevat.

https://www.nsmbl.nl/dieet-blijvend-afvallen-seo/

Consumentenbond

Reageer op artikel:
Afvallen? Check eerst even deze feitjes en fabels voordat je begint
Sluiten