NSMBL Goede voornemens challenge: week 3 | Self-care

Welkom in 2020: het begin van een nieuw decennium maar vooral het begin van een nieuw jaar. Of het afgelopen jaar nou goed of slecht was, komend jaar moet beter worden en daarom bedenken we massaal een shitload aan goede voornemens.

We weten niet hoe het met jullie zit, maar wij hebben nog weleens moeite om ons aan die voornemens te houden.

Goede voornemens

Je hebt voor het einde van het jaar vast al een aantal goede voornemens op een rijtje gezet. Welke doelen wil je in 2020 behalen? Wil je eindelijk stoppen met roken, meer sporten of geld besparen? Het nieuwe jaar is een goed moment om eindelijk eens de versie te worden van jezelf die je écht wil zijn. Om ervoor te zorgen dat het dit jaar gaat lukken, gaan wij met de NSMBL redactie een challenge aan. Dát is pas een stok achter de deur.

Self-care

In het nieuwe jaar mogen we best wat meer tijd aan onszelf besteden. Van self-care worden we creatiever, zelfverzekerd en productief, ook draagt het bij aan onze mentale en fysieke gezondheid. Hoog tijd om te onderzoeken wat het inplannen van meer self-care momenten voor onze mentale en fysieke gezondheid doet.

Ik vind het hoog tijd dat we allemaal iets beter voor onszelf gaan zorgen. We zijn vaak zo veel bezig met ons werk, vrienden en andere sociale activiteiten dat we onszelf dreigen te vergeten. Precies om die reden wil ik onderzoeken wat het voor je mentale gezondheid doet om wél die tijd aan jezelf te besteden. Normaal gesproken ben ik niet zo van de goede voornemens, maar in dit geval vind ik het goed om te doen.

In deze challenge ga ik, Fenna (redacteur bij NSMBL), in januari minstens twee self-care avonden per week inplannen. Om te zien wat er verandert, houd ik een journal bij met de resultaten van mijn goede voornemens en deel ik elke week een artikel op NSMBL met mijn voortgang.

De afgelopen week

De afgelopen week ging me erg makkelijk af, ik merk dat mijn self-care routine al wat meer geïntegreerd is in mijn leven en dat ik het fijn vind om tijd voor mezelf te nemen. Wederom heb ik in het begin van de week thuis een avond voor mezelf geblokt: zonder afleidingen een podcast geluisterd, een maskertje op en tijd genomen voor mijn skincare.

Ik merk ook dat ik meer aandacht besteed aan hoe ik me voel. Ik schrijf het verloop van mijn dagen en mijn gevoelens op en merk dat dit ook een vorm van self-care is. Het werkt therapeutisch en dat is iets waar ik zeker mee door ga. Ruim drie dagen later is het tijd voor mijn tweede self-care avond. Mijn huid heeft een diepte-reiniging en peeling nodig en dus besluit ik die te boeken. Niet de meest ontspannende bezigheid, maar wel één waar ik blij van word.

Hoe voel ik me mentaal?

Na de eerste twee self-care weken voel ik me ontspannen en rustig in mijn hoofd. Ik merk dat het schrijven in mijn self-care journal van Rock Your World goed werkt. Het is een eerlijk en reflecterend moment voor jezelf waarop het niet uitmaakt wat je zegt of doet. Daarnaast voelt het goed om wat tijd voor mezelf in te plannen en precies te doen waar ik behoefte aan heb, dus dat blijf ik zeker doen.

Mentaal en fysiek voel ik me energiek en in balans, ik heb het gevoel dat deze januari anders is dan andere jaren omdat ik er echt voor zorg dat ik me goed voel. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is om aan je eigen behoeften te denken en dit goede voornemen helpt me daarbij. 2020 is nu al een goed jaar. I’ll keep you posted.

Reageer op artikel:
NSMBL Goede voornemens challenge: week 3 | Self-care
Sluiten