Touwtjespringen vs hardlopen: welke vorm van cardio is beter?

Wil je fit worden en ben je op zoek naar een vorm van cardio? Dan is de kans groot dat je als eerste aan hardlopen denkt. Toch is het zeker niet de enige optie, want wie weet is touwtjespringen wel écht iets voor jou. We zetten beide sporten naast elkaar en checken voor je welke workout het beste voor je is.

Hardlopen vs. touwtjespringen

In een artikel op mindbodygreen vertelt Jaclyn Skavler over de voordelen en verschillen van beide sporten. We delen de highlight met je en vertellen voor welke vorm van cardio je het beste kunt gaan.

Voordelen van hardlopen

Hardlopen kan altijd en overal – en behalve goede hardloopschoenen heb je er niets extra’s voor nodig. Tenzij je liever niet naar buiten gaat om te lopen, dan heb je er natuurlijk een loopband voor nodig. Met hardlopen train je jouw cardiovasculaire systeem, oftewel je hart- en vaatstelsel. Wist je dat het wetenschappelijk bewezen is dat hardlopers tot wel drie jaar langer kunnen leven dan niet-renners?

Hardlopen voor beginners: 6 tips waarmee je blessures voorkomt en rennen zelfs leuk gaat vinden

Voordelen van touwtjespringen

Ook als het buiten regent kan je gewoon sporten, want touwtjespringen kan zelfs in de woonkamer. Je moet er misschien even de bank voor verschuiven, maar het is zeker mogelijk. Verder is touwtjespringen handig omdat het een sport is die je vaak ‘even snel’ kunt doen. Na 10 minuten achtereen touwtjespringen heb je het idee dat je al een hele workout achter de rug hebt.

Voordat je nu enthousiast je springtouw van zolder haalt en meteen denkt een uur te touwtjespringen, take it easy. We kunnen je alleen maar aanbevelen om rustig van start te gaan. Begin eens met 10 minuten touwtjespringen per dag, of zelfs om de dag. Als je normaal gesproken niet vaak springt, dan kan het voorkomen dat jouw kuiten daar niet zo blij mee zijn. Het gevolg: intense spierpijn en moeite met lopen. Yikes.

Touwtjespringen als workout? Deze essentials heb je nodig voor een geslaagde sessie

Dus, welke vorm van cardio is beter voor je?

Het is om het even – beide sporten kan je uitvoeren zonder lid van de sportschool te worden en voor zowel hardlopen als touwtjespringen hoef je geen extreem dure investeringen te doen. Dat geeft beide sporten een pluspunt.

Als jij graag wilt sporten om jouw spieren te laten groeien, dan zou je beter voor hardlopen kunnen gaan. Jaclyn vertelt namelijk dat hardlopen, en dan vooral sprinten, voor meer spiermassa zorgt dan touwtjespringen. Bij touwtjespringen zet je namelijk vrijwel alleen je polsen, kuiten en enkels aan het werk – bij hardlopen zijn dat een stuk meer spieren.

Krijg je last van jouw benen met hardlopen? Probeer dan eens touwtjespringen en andersom. Je kunt de sporten namelijk ook goed met elkaar combineren voor een écht vermoeiende workout.

Voor alle vormen van sport geldt overigens: doe wat jij leuk vindt. Het heeft weinig nut om je volledig te storten op een sport die je écht niet leuk vindt, omdat het volhouden dan een stuk lastiger wordt. Zoek dus een sport waar jij blij van wordt – of dat nou kickboksen, hardlopen of touwtjespringen is. Mocht je nog inspiratie nodig hebben: deze sport past het beste bij je volgens je sterrenbeeld.

Burn baby burn – Met deze cardio workout verbrand je calorieën en zorg je voor een beter humeur

mindbodygreen

Reageer op artikel:
Touwtjespringen vs hardlopen: welke vorm van cardio is beter?
Sluiten