Last van rosacea? Ga deze food triggers dan uit de weg

Rosacea is een veel voorkomende chronische huidaandoening in het gezicht. Als jij last hebt van deze huidaandoening, dan hoeven we je vast niet te vertellen hoe vervelend het kan zijn. Wel zijn er manieren waarop je je klachten kunt verergeren (en dus ook verminderen), dus sla dit artikel op in je favorieten.

We schreven een tijdje geleden al over rosacea en alles wat je daarover wilt weten. Mocht je dat artikel nog niet gelezen hebben, dan kan dat via de onderstaande link.

Dit is alles wat je moet weten over rosacea en hoe je het behandelt

De precieze oorzaak van rosacea is helaas nog steeds onbekend omdat het super complex is. Vaak is er niet één oorzaak van deze zichtbare huidaandoening aan te wijzen. Wat we wél weten, is dat er bepaalde triggers zijn waardoor de rosacea erger kan worden. Onder deze triggers vallen bijvoorbeeld roken, stress, wisselende klimaatomstandigheden en bepaalde soorten eten.

Rosacea food triggers

Op die laatste categorie zoomen we even in. Hieronder delen we een lijstje met een aantal food triggers die je misschien liever uit de weg wilt gaan als je last hebt van rosacea.

  • Kruiden en specerijen als mosterdolie en een component wat terug te vinden is in kaneel kunnen voor een uitbraak zorgen. Hetzelfde geldt voor pittig eten, dus kijk uit met pepers en chilivlokken.
  • Chocolade we hate to disappoint maar ook chocolade hoort in dit rijtje thuis.
  • Dierlijke producten als melk, vis en gevogelte kunnen in sommige gevallen ook voor een rosacea flare up zorgen. Omdat deze categorie zo omvangrijk is, is het voor jou misschien lastig om precies datgene te vinden waar jouw huid op reageert.
  • Sommige fruitsoorten. Fruit dat bekend staat als rosacea trigger is de banaan, papaja, sinaasappel en peren.
  • Histaminerijk voedsel. Histamine is een stofje dat zowel in eten als in je lichaam voorkomt, en het regelt onder anderede lichaamstemperatuur en de bloedcirculatie. Histaminerijk voedsel kan dus zorgen voor verwijde bloedvaatjes, wat de welbekende roodheid kan veroorzaken. In de categorie ‘histaminerijk voedsel’ vallen onder andere avocado’s, tomaten, aubergine, spinazie en koriander.

Het beste advies wat we je kunnen geven, is dat je jouw huid goed moet leren kennen. Dat alle bovenstaande voeding bekend staat als ‘rosacea food trigger’ betekent niet dat jij dit nooit meer mag eten en drinken. Bij de één kan het een trigger zijn, bij de ander niet. Misschien heb jij bij een aantal van de bovenstaande dingen wel helemaal geen last. Het is een kwestie van trial and error en weten hoe jouw huid reageert op bepaalde stofjes.

Hormonale en cystische acne: wat is het verschil en hoe behandel je het?

nvdvmindbodygreen

Reageer op artikel:
Last van rosacea? Ga deze food triggers dan uit de weg
Sluiten