Sharon van der Werf
Sharon van der Werf Body & Mind 9 jan 2022

Waarom vandaag de perfecte dag is om aan je goede voornemens te beginnen

Put your hands in the air als je jouw goede voornemens van dit jaar al gebroken hebt. *steekt hand in de lucht* Goede voornemens, we trappen er ieder jaar weer in. We zetten onrealistische doelen die we vervolgens niet halen, waardoor we teleurgesteld zijn in onszelf. Vanaf nu niet meer: we leggen je uit waarom ook vandaag de perfecte dag is voor goede voornemens.

Want eerlijk is eerlijk: die oliebollen moesten een paar dagen geleden echt nog op. En het was natuurlijk zonde om de left over drankjes zomaar door de gootsteen te spoelen. En die dagen na nieuwjaar? Natúúlijk blijf je dan lekker binnen, onder een kleedje op de bank. Snappen we helemaal.

Dus wees een beetje lief voor jezelf. Als je die goede doelen die je eind vorig jaar op papier hebt gezet niet gehaald hebt, dan is er geen man over boord. Sterker nog: zie vandaag als nieuwe mogelijkheid om ermee te beginnen. Met realistische, haalbare doelen bedoelen we dan.

Realistische goede voornemens

Wat we je mee willen geven, is dat 1 januari niet de enige dag is om met je goede voornemens te beginnen. Als jij vandaag wilt beginnen, dan begin je vandaag. Niet op de eerste van de maand, niet op maandag, maar vandaag. Elke dag is een goede dan om met goede voornemens te beginnen. Als jij voelt dat je er klaar voor bent, dan is het de juiste dag.

Een greep uit realistische en haalbare voornemens voor 2022:

  • Elke dag naar buiten. Helemaal met de huidige lockdown komt het wel eens voor dat we de hele dag niet buiten komen – blame it on het thuiswerken. Stel daarom als goede voornemen om minstens elke dag even een rondje te lopen. Al is het maar een rondje van 20 minuten, het doet wonderen voor je mentale gezondheid.
  • Twee keer per dag groenten eten. Eet jij al elke dag groenten bij het avondeten? Wat goed! Een nieuw doel kan zijn door groenten toe te voegen aan jouw ontbijt of lunch. Groenten zitten vol vitamines en mineralen, wat het gezondheidsbommetjes maakt. Je kunt al extra groenten eten door bijvoorbeeld een stuk komkommer of tomaat aan je lunch toe te voegen, zo simpel is het.
  • Twee stuks fruit per dag. Dit weten we allemaal, maar eet je ook écht twee stuks fruit per dag? Zo niet, dan is dit een mooi en haalbaar goed voornemen.
  • Voldoende slapen. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, dat verschilt van persoon tot persoon. Als jij nog niet genoeg aandacht geeft aan jouw slaap, zie dit dan als jouw call om dat te doen. Slaap is belangrijk voor je, voor zowel jouw mentale gezondheid als jouw fysieke. Een mooie richtlijn is 7-9 uur slaap per nacht.
  • Een nieuwe hobby zoeken. Zorg ervoor dat je jouw vrije tijd besteed aan dingen die je écht leuk vindt. Doelloos scrollen op Instagram, daar heb je niets aan. Verminder je uren schermtijd en steek het in een (creatieve) nieuwe hobby naar keuze.
  • Goed naar jouw geldzaken kijken. Geef jij klakkeloos veel te veel geld uit, zonder dat je eigenlijk weet waaraan? Neem dan in januari eens de tijd om kritisch naar jouw uitgaven te kijken. Bij onze collega’s van WorkJuice vind je hier veel tips over.

Verder geldt dat je een goed voornemen moet kiezen wat écht bij jou past. Ben jij een avondmens? Dan ga je veel moeite hebben met het goede voornemen om rond 05:00 op te staan. Zet realistische, haalbare doelen voor jezelf. Zo maak je de kans dat je ze volhoudt een stuk groter.

Goede voornemens op gebied van je relatie nodig? Met deze goede voornemens wordt jullie relatie sterker dan ooit.

Door deze truc met vakantiedagen ben je 50 dagen vrij in 2022

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Waarom vandaag de perfecte dag is om aan je goede voornemens te beginnen
Sluiten