3 eetgewoontes die jouw mentale gezondheid in de war kunnen brengen

Wil je werken aan je mentale gezondheid? Neem dan eerst eens jouw eetgewoontes onder de loep. Je bent wat je eet, luidt het gezegde, maar daar kunnen we beter ‘je voelt hoe je eet’ van maken. De invloed van wat jij in je mond stopt op jouw mental health is namelijk groter dan je misschien denkt.

Uit recent onderzoek blijkt dat de onderstaande drie eetgewoontes een negatief effect op jouw mentale gezondheid kunnen hebben. Herken je je in één van de drie punten, of misschien wel in allemaal, dan is dit jouw call to action om er iets mee te doen. Wellicht dat je je een stuk beter gaat voelen als je jouw eetgewoontes volledig omgooit.

3 eetgewoontes met een mogelijk negatief effect op jouw mentale gezondheid

1. Cafeïne drinken

Misschien had je de link nog niet gelegd, maar te veel cafeïne drinken kan zorgen voor een onrustig en in sommige gevallen zelfs angstig gevoel. Volgens het Voedingscentrum kan iemand die regelmatig te veel cafeïne binnenkrijgt, last krijgen van rusteloosheid, angstgevoelens en prikkelbaarheid, maar daarnaast ook van hoofdpijn, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen.

Merk jij dat jij vaak ‘s middags angstiger bent dan ‘s morgens? Dan zou dat dus te maken kunnen hebben met die tweede koffie die je eind van de middag neemt. De beste manier om er achter te komen of dit bij jou het geval is, is door een cafeïne detox in te plannen.

2. Je ontbijt overslaan

Je hebt voorstanders en tegenstanders van het overslaan van het ontbijt. Uit het onderzoek blijkt in elk geval dat het overslaan van je ontbijt een trigger kan zijn voor je mentale gezondheid.

Wil je wel ontbijten, maar tegelijkertijd ook aan je gezondheid werken? Dit zijn 4 makkelijke manieren om je ontbijt nóg gezonder te maken. Of ga voor deze 5 gezonde ontbijtjes waarmee je de dag sowieso goed begint.

7 gezonde snacks waar je die middagdip mee voorkomt

3. Fast food

We weten dat een voedingspatroon dat volledig bestaat uit fast food niet goed is voor ons lichaam, dus waarom zou het wel goed zijn voor ons brein? Uit het onderzoek blijkt dat je door het eten fast food te maken krijgt met heftige schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je die bekende after dinner dip, waar jouw mentale gezondheid niet van opknapt.

We zeggen je overigens niet dat je nooit meer mag genieten van een hamburger, kapsalon, kipnuggets of een andere vette hap. In tegendeel zelfs: balans is key, dus af en toe moet fast food zeker kunnen. Maar als jouw eetpatroon vooral bestaat uit afhaalmaaltijden en vet voedsel, dan wil je daar misschien nog eens over nadenken.

Deze eetgewoontes zijn wél goed voor je mental health

Genoeg focus op de negatieve dingen – na het lezen van de bovenstaande punten wil je natuurlijk ook weten welke eetgewoontes wél goed zijn voor je mentale gezondheid. Komt ‘ie: uit het onderzoek kwam niet geheel verrassend dat het eten van meer groenten en fruit een positief effect had op de metnale gezondheid. In het bijzonder fruit, en donkere bladgroenten zoals boerenkool en spinazie.

Een nog betere combinatie, is gezond eten én dagelijks bewegen. “We found a general relationship between eating healthy, following healthy dietary practices, exercise and mental well-being. The extra information we learned from this study is that exercise significantly reduced the negative association”, vertelt onderzoeker Begdache op health platform mindbodygreen.

Deze 5 lekkere TikTok-recepten wil je dit weekend nog proberen

mindbodygreen

Reageer op artikel:
3 eetgewoontes die jouw mentale gezondheid in de war kunnen brengen
Sluiten