Intermittent fasting, wat houdt deze dieettrend precies in?

Af en toe even helemaal niets eten blijkt hartstikke goed te zijn voor je gezondheid. We horen je denken: wat? Toch is er steeds meer bewijs voor dat tijdelijk vasten, intermittent fasting genoemd, een positief effect heeft op zowel lijf als geest Dit heeft een positief effect heeft op zowel lijf als geest.

Er is een grote kans dat periodiek vasten in de toekomst een tool gaat zijn die goed is de algehele gezondheid en veroudering. Danny Krijgsman, personal trainer bij Slim Living vertelt in dit artikel meer over de werking en voordelen van vasten.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Wat is fasting?

Onder vasten wordt het bewust onthouden van eten verstaan. Er kan elk moment worden gestopt met vasten, wat gelijk het verschil laat zien met mensen die zichzelf uithongeren. Periodiek vasten zou bijdragen aan een flexibeler en gezonder leven.

Personal trainer Danny zegt: “Je hoort nooit iemand zeggen dat hij of zij zin heeft om op dieet te gaan. Het mooie aan intermittent fasting is dat er nog een ruim tijdskader is waarin je genoeg en bovendien normaal, zonder hele gekke dieetregels dus, kunt eten.”

De 5/2 methode

Bij dit dieet wordt met verschillende methodes gewerkt. Zo is er de 5/2 methode, waarbij je 5 dagen normaal eet en 2 dagen vast. Hier eet je alleen een kleine maaltijd van rond de 600 calorieën eet. Daarnaast is er de alternate-day methode, waarbij je om de dag vast.

De 16/8 methode

Een methode die veel toegepast wordt is de 16/8 methode. Hier eet je 16 uur lang vast en in een tijdskader van 8 uur, bijvoorbeeld tussen twaalf uur ’s middags en acht uur ’s avonds. Alle methodes hebben een positief effect op je lichaam, maar verschillen in de uitvoering. Hierdoor kun je de methode kiezen die het best bij jou past.

Hoe kan je dit doen?

Stel dat je vijftienhonderd calorieën per dag mag eten om af te vallen. Het doel is om een kilo per week kwijt te raken. Over de loop van vier dagen mag je dus zesduizend calorieën eten. Woensdagavond heb je een sociaal event. Hierbij nuttig je een glaasje (of twee) alcohol. Je houdt de komende dagen rekening met de drankjes die je deze avond hebt gedronken. Hierdoor kan je op maandag 24 uur vasten en niets eten.

Voor dinsdag, woensdag en donderdag heb je nu nog zesduizend calorieën over, terwijl je zonder het vasten nog maar vijfenveertighonderd calorieën zou hebben. Dinsdag eet je 1000 calorieën in totaal, waardoor je voor woensdag en donderdag nog vijfduizend calorieën over hebt. Tijdens het etentje eet en drink je als een bourgondiër, waardoor je woensdag drieduizend calorieën binnenkrijgt. Donderdag eet je ook wat meer (je bent een klein beetje brak) en alsnog val je die dagen één kilo af.

Calorieën als bankrekening

Hoewel je er bij intermittent fasting dus voor kiest om langere periodes niets te eten, hoef je in de periodes waarin je wél eet minder rekening te houden met wat je eet, omdat je in een kortere tijd eet. De calorieën kun je zien als een soort bankrekening.

Met vasten zet je wat geld op je spaarrekening, dat je later kunt opnemen. Hierdoor kun je je gezondheid bewaken, afvallen en van elk sociaal evenement. Denk hierbij aan een etentje of borrel, zonder dat je je aan een dieet moet houden of dingen moet laten.

 

Reageer op artikel:
Intermittent fasting, wat houdt deze dieettrend precies in?
Sluiten