Rosalin Doodeman
Rosalin Doodeman Beauty 20 feb 2023
Leestijd: 2 minuten

‘De-influencing’ is de nieuwe social media trend en dit houdt het in

We hebben er waarschijnlijk allemaal wel eens last van: je ziet een review van een bepaald product online en het volgende moment betrap je jezelf op het bestellen hiervan. Je bent ge-influenced. De laatste tijd gaat er echter een nieuwe trend viraal: promoters op social media zijn in de ban van de-influencing. Mensen gebruiken massaal de hashtag #deinfluencing om hun oprechte review te geven over producten die in hun ogen overrated zijn. Bye bye bad products.

Social media is toch niet zó rooskleurig

De de-influencing trend haalt de rooskleurige glazen voor iedereens ogen vandaan en laat een nieuwe kant van social media zien.

Promoten, promoten, promoten…

Het is algemeen bekend dat influencers betaalde promoties voor producten plaatsen op sociale mediaplatformen. Echter zorgt de financiële kant er ook nog wel eens voor dat content creators de producten beter aankaarten dan dat ze werkelijk zijn. De de-influencing trend wil een einde maken aan het verbloemen van producten op social media, and we love that.

Wat houdt de-influencing eigenlijk in?

Waar normaal gesproken een product wordt geprezen om hoe goed het werkt, wordt nu juist de oprechte waarheid verteld over wat dat ene serum of die dure moisturizer met je huid doet. Zo willen mensen ervoor zorgen dat social media betrouwbaarder en eerlijker wordt. Daarnaast geven we zo ook minder geld uit aan producten die toch niks voor ons doen.

@michelleskidelsky

Replying to @krishateresa 🫡🫡 my bank account hates me, save yours while you can #deinfluencing

♬ original sound – michelle

Terug naar het begin van de sociale media

Als het nu niet was geweest, zou de de-influencing trend toch ooit een keer later nog tot leven komen. In de beginjaren van de sociale mediaplatformen draaide het om plezier maken, elkaar helpen en creatief bezig zijn. Deze kern is af en toe echter nog ver te zoeken. De de-influencing trend zorgt ervoor dat reviews van producten eerlijker en betrouwbaarder worden, waardoor we op een gegeven moment wél weer oprecht goede producten aangeraden krijgen.

@livvvmarkley

I I could talk about so many products I’ve tried and didn’t like. Let me know if I should make this a series. #QuakerPregrain #skincareyoudontneed #deinfluencing #skincare #skintok

♬ original sound – sped up sounds

De-influencing is een belangrijke trend

Naast dat de-influencing de sociale mediaplatformen een authentiekere plek hoort te maken, is het ook beter voor het milieu. But how?! De trend gaat ook overconsumptie tegen. We zullen niet snel meer tien verschillende versies van hetzelfde product kopen, just because social media said so. Beter voor het milieu, beter voor de media én beter voor onze portemonnee.

Hoeveel verdien je als creator op TikTok? Dit krijg jij met 1 miljoen views

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.