Mesticia Da Silva
Mesticia Da Silva Modenieuws 23 dec 2022
Leestijd: 3 minuten

Dit is de reden waarom Gucci’s nieuwe advertentiecampagne met Harry Styles bakken kritiek krijgt

Slechts enkele weken nadat Balenciaga onder vuur kwam te liggen vanwege zijn ongepaste advertentiecampagne voor BDSM-teddyberen en al die andere Easter Eggs die we hebben gevonden, krijgt nu ook een ander high-end modemerk bakken kritiek over zich heen vanwege zijn nieuwe campagne met niemand minder dan Harry Styles.

Dit keer is het geen teddybeer, maar zijn het een teddybeer T-shirt en een kindermatras…

De controversiële advertentie van Harry Styles voor Gucci

Gucci deelde vorige week een aantal foto’s op Instagram van de 28-jarige zanger die een T-shirt draagt met hierop een roze teddybeer en een tekst van zijn populaire nummer Watermelon Sugar: “I want more berries and that summer feeling.” Maar Harry leek in de foto’s ook te poseren met wat lijkt op een, nou ja … kindermatras. Tja, waarom hiervoor is gekozen is voor ons ook een raadsel. Bekijk de foto’s hieronder:

 

Gucci deelde op zijn website dat de campagne is ontstaan uit Harry’s vriendschap met voormalig creative director Alessandro Michele, en voegde hieraan toe: “Play is at the very heart of the collection, which uses menswear as a tool of the avant-garde. Captured by Mark Borthwick, the series of images sees Harry Styles showcase the ‘dream wardrobe’ defined by the eccentric use of romantic accents, whimsical prints, vintage details, and the expressive emotionality of the individual.”

Zie hieronder de volledige videoadvertentie:

De kritiek

Meerdere mensen vonden de beelden van de campagne niet zo excentriek als Gucci misschien had gehoopt… Zo wordt er onder de post massaal gedeeld dat ze de campagne vooral onaangenaam vinden. En dit komt grotendeels door wat er in de afgelopen maanden is gebeurd bij Balenciaga.

Zo schreef een Instagram-gebruiker: “What was the creative thinking behind including a toddler bed? What’s the narrative? Who’s idea was this and where did they find this inspo? I’m disturbed.”

Andere gebruikers zeiden:“Toddler mattress and grown man – What story are they selling?” “What in the Balenciaga is going on here? Wake up, people!”

“I’m sorry, but why include a toddler mattress? In what way is a toddler mattress relevant to the “art” piece? Apparently, Gucci hasn’t been caught up on the Balenciaga issue.”

Zelfs Alexandra Gucci Zarini, wiens overgrootvader de oprichter van Gucci was, vind de advertentiecampagne ongepast. Zo schreef ze op Instagram: “Why would you create a ‘performance piece’ with a toddler’s mattress and an adult man? My concerns are that there seems to be a common ideology across Kering’s Fashion Houses.”

In een vervolg post voegde ze het volgende aan haar statement toe: “Gucci was created to be the most elegant brand with the highest quality product. The direction it seems to be taking now is concerning. The protection of children should always come first and not be laughed at.”

Balenciaga controverse

Alexandra heeft het in haar post over het feit dat Gucci eigendom is van Kering, hetzelfde moederbedrijf dat ook eigenaar is van Balenciaga. En zoals je weet, werd het merk vorige maand bekritiseerd vanwege het seksualiseren van kinderen in advertenties waarin ze teddybeer tassen in BDSM-uitrusting vasthielden. En hierna kwamen we er achter dat Balenciaga wel vaker, op zijn zachtst gezegd, ‘aparte’ keuzes maakt voor zijn campagnes.

Gucci, Kering, Harry en Alessandro hebben tot nu toe nog niet gereageerd op de kritiek. Wat het duidelijk maakt dat het moederbedrijf zijn les nog steeds niet heeft geleerd van de Balenciaga-controverse of er in ieder geval voor probeert te zorgen dat haar merken in de toekomst minder controversieel worden.

De nieuwste campagne van Balenciaga is verontrustend en stichting Free A Girl grijpt in

 

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen... toch?! Elke vrijdag in je mailbox.