Zo doe je een powernap zonder je slaapritme in gevaar te brengen

Als mensen beschikken we over een superkracht, en dat is een powernap. Dat middagdutje is namelijk dé manier om meer energie, alertheid en focus te krijgen. We vertellen je precies hoe lang de perfecte powernap duurt (en dat is jammer genoeg korter dan je nu denkt).

Powernap doen

Het is hartstikke normaal als je de afgelopen maanden vaker moe bent dan normaal. We zitten middenin een wereldwijde pandemie en dat gaat ons niet in de koude kleren zetten – zelfs als je niet 24/7 met het nieuws bezig bent, dan is het logisch dat jouw lichaam wel op deze situatie reageert.

Maar ook als je een keer een nacht niet lekker geslapen hebt, dan is het een aanrader om in de middag een powernap te doen. In andere landen is het hartstikke normaal om in de middag even te slapen, denk maar aan de Spaanse siësta. Een dutje maakt ons scherper, alerter en meer gefocust omdat slapen nou eenmaal heel goed voor ons is. Winning.

Productieve powernap

Je wilt met een middagdutje jouw slaapritme niet in gevaar brengen, want het is niet de bedoeling dat je ’s avonds niet meer in slaap kunt komen omdat je in de middag even je ogen dicht deed. Daarom delen we hieronder een aantal tips om een powernap zo productief mogelijk te houden.

  • Ga echt even liggen, het liefste in bed of anders op een bank. Op die manier val je sneller in slaap, en krijg je geen last van je nek en rug.
  • Houd het kort. En dan bedoelen we ook echt kort-kort: de beste powernaps zijn tussen de 15 en 30 minuten. Slaap je langer, dan is de kans groot dat je vermoeid wakker wordt en dat was nou juist niet de bedoeling.
  • Niet na 15:00. Zoals we hierboven al zeiden, wil je niet dat je slaapritme in gevaar komt. Daarom plan je jouw middagdutje het liefste rond de lunch, en zeker niet later dan 3 uur ’s middags.
  • Zonlicht en geluid zijn no go’s. Je hebt immers met jezelf afgesproken dat je maar 30 minuten mag liggen, dus zorg er dan ook voor dat je zo snel mogelijk in slaap kunt vallen. Geluid van buitenaf en licht kunnen stoorzenders zijn.
  • Bang dat je niet snel genoeg in slaap valt? Houd je sokken aan. Op TikTok is dat momenteel een trend en het zou je helpen om sneller in slaap te vallen.
  • Toch te lang geslapen, en heb je moeite met weer wakker worden? Doe iets actiefs zodra de wekker gaat. Laat dat bloed weer stromen, doe een aantal jumping jacks, en geef je lichaam de kans om weer op gang te komen. Daarna kan je weer met volle kracht verder met je dag.

Laatste tip: geniet ook echt van de powernap. Geef jezelf echt de kans om even te slapen, want als je met een gehaast gevoel in slaap probeert te komen wordt het erg lastig om ook echt in slaap te vallen.

Een slaapexpert vertelt: dit moet je niet doen als je niet kunt slapen

SELF

Reageer op artikel:
Zo doe je een powernap zonder je slaapritme in gevaar te brengen
Sluiten