Inga Stoit
Inga Stoit Body & Mind 5 jul 2022

Acne? Weg ermee! 5 tips om uitbraken de baas te zijn als je stopt met de pil

Veel van ons kunnen meepraten over acne. Het hebben van een ‘slechte’ huid kan ons onzeker maken. Soms krijgen meiden last van acne als ze stoppen met de pil. Dit kan overgaan als de hormonen weer terug in balans zijn. Dit is dan ook voor veel vrouwen een reden om de pil te blijven slikken. Want ‘zonder’ zijn ze bang voor die oh-zo-slechte huid.

Dure huidverzorgingsproducten of bezoekjes aan dure huidinstituten zijn vaak ook niet alles oplossend. Maar aan de pil blijven is nou ook niet bepaald de oplossing.. Heb je last van acne en durf je het aan om zonder de pil te leven? Deze vijf tips gaan je ongetwijfeld helpen.

Alle tips op een rij:

Hormonen balanceren

Onze hormonen zijn even de weg kwijt als we stoppen met de pil. Het hormoon testosteron komt weer terug en kan voor een ongewenste olieproductie, wat puistjes in de hand helpt. Wat je in dit geval het beste kunt doen is je bloedsuikerspiegel terug in evenwicht brengen. Hoe doe je dit? Je hormonen en bloedsuikerspiegel breng je in balans door voldoende eiwitten, vezels en gezonde vetten binnen te krijgen. De hele dag door snaaien is bij acne dus echt een no go.

Gezonde darmflora

De pil kent veel gezondheidsnadelen. Zo kan het slikken van de pil zorgen voor: ontstekingen, infecties, auto-immuunziekten, voedselintoleranties en meer. Dit is zo omdat de pil je darmflora uit balans kan brengen. Het is daarom goed om zuivel uit je dieet te schrappen. Met name melk is iets wat we liever helemaal niet meer consumeren. Als onze darmen niet gezond zijn dan is dat terug te zien in de conditie van onze huid. Soja en gluten kunnen ook triggers zijn voor de darmen.

Voedingsstoffen optimaliseren

Surprise: je huid kan ook slechter worden van de pil. Dit is zo omdat de pil bepaalde voedingsstoffen in ons lichaam nietig maakt. Vitamines en mineralen, denk aan: B2, B12, B6, vitamine E en C, magnesium, zink en selenium zijn onmisbaar voor een mooie huid. Zink bijvoorbeeld helpt puistjes te weren. Daarom is het aan te raden om hier voldoende van binnen te krijgen. Zink vind je bijvoorbeeld in noten en zaden.

Gezonde lever

Onze lever is eigenlijk de hele dag bezig met het afvoeren van toxines. Je kunt je daardoor wellicht wel voorstellen dat je deze taak niet extra zwaar wil maken. Je kunt je lever bijvoorbeeld ondersteunen met een detox. Zo kun je DIM, groene thee-extract, calcium-D-glucaraat en broccoli zaad extract gebruiken om je lever te ondersteunen. Een orthomoleculair therapeut zou je hier verder mee kunnen helpen.

Schone omgeving

Toxines zijn helaas niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Ze zitten in: schoonmaakmiddelen, make-up, eten en zelfs in ons water. Onze lever heeft het pittig door deze continu uit te scheiden. Natuurlijk gaan eten, of het gebruik van meer natuurlijke producten kan dus zeker een uitkomst zijn. Weet dus dat je nooit volledig toxine vrij kunt leven maar dat je genoeg stapjes kunt zetten. Weet ook dat de strijd met acne soms even een tijdje kan duren.

Succes girls!

Niet ongesteld geworden? Dat kan komen door één van deze 11 redenen

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.

Meld je nu aan voor de NSMBL NEWS CLUB! 💘

Jij wilt vast nog meer juicy news, handige tips & tricks en hééél veel inspiratie ontvangen.. toch?! Elke donderdag in je mailbox.

Reageer op artikel:
Acne? Weg ermee! 5 tips om uitbraken de baas te zijn als je stopt met de pil
Sluiten