Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Career 9 feb 2021

Waarom je de nieuwe social media-app Clubhouse wil gebruiken

Grote kans dat je inmiddels meerdere keren de naam Clubhouse voorbij hebt zien komen. De social media app is al een tijdje favoriet in Silicon Valley en wordt nu langzamerhand ook in Nederland ontdekt. Maar waar hebben ze het toch over? En is deze nieuwe app je tijd waard?

We worden ons steeds bewuster van onze telefoonverslaving en de meesten van ons proberen te minderen met social media zoals Instagram. Nu er een new kid on the block is, vraag je je daarom waarschijnlijk af of je er wel aan moet beginnen. Aan de andere kant wil je namelijk ook geen FOMO riskeren.

We zetten op een rij wat Clubhouse is, waarom je er mee zou moeten beginnen en of het net zo groot zal worden als Instagram.

Wat is Clubhouse?

Zoals we al zeiden is Clubhouse een nieuw soort social media app. Maar dan wel één die compleet anders is dan Instagram of TikTok. De app, die momenteel alleen op de iPhone te downloaden is (een Android-versie is in ontwikkeling), gebruikt namelijk geen foto of video, maar audio. Het is een beetje alsof je naar een live podcast luistert of op een event bent.

Er zijn speciale Rooms of Clubs waar je kunt luisteren naar de gesprekken die gevoerd worden, of waar je zelf aan kunt deelnemen. Deze Rooms kunnen openbaar zijn of alleen toegankelijk voor een bepaald groepje mensen. Als je de app hebt gedownload kun je uit verschillende onderwerpen zoals sport, tech en life kiezen, waarna je suggesties krijgt voor gesprekken die je kunt luisteren. Die gesprekken zijn alleen live te beluisteren, je kunt ze dus niet op een ander moment terugluisteren.

Je kunt op de app gesprekken over van alles vinden, van katten tot tuinieren. Hartstikke leuk natuurlijk, maar ook op carrièregebied is het heel interessant. Er zijn namelijk ook veel gesprekken over ondernemen, investeren en financiën, bijvoorbeeld. Clubhouse wordt momenteel omarmd door beroemdheden, ondernemers en andere interessante mensen.

Wanneer je rondzwerft op de app hoor je misschien de stemmen van Oprah, Kevin Hart, Drake, Chris Rock of Ashton Kutcher. Ook in Silicon Valley is de app populair. Zelf steeg de app enorm in populariteit toen Elon Musk in een Room werd geïnterviewd. Het was één van de eerste gesprekken die het maximum van 5.000 luisteraars had.

Dat is deel van de aantrekkingskracht van Clubhouse: je krijgt de kans om te luisteren, en misschien zelfs deel te nemen aan, gesprekken met beroemde of invloedrijke mensen. Refinery29 beschrijft netwerken daarom als één van de belangrijkste redenen voor de stijgende populariteit van Clubhouse.

Hoe kan je het gebruiken?

In tegenstelling tot andere social media apps kun je Clubhouse niet zomaar gebruiken. Het is nu namelijk nog een invite-only app. Je moet dus iemand kennen die er al gebruik van maakt, voordat je een account kunt aanmaken. Als jij een lucky one bent, kun je na het downloaden mensen opzoeken en volgen die je interessant vindt.

Wordt Clubhouse zo groot als andere social media kanalen?

Dat kan niemand natuurlijk precies voorspellen. In het verleden zijn er genoeg apps geweest die een maandje populair waren, maar die daarna een langzame dood zijn gestorven. Op zich is er wel een trend te zien in andere audio-based producten zoals podcasts. Ook komt de app net op het goede moment. Normaal gesproken zouden dit soort gesprekken plaatsvinden op events, die nu vanwege corona niet door kunnen gaan.

De vraag is hoe populair de app blijft als de pandemie over is. Bovendien werkt Twitter op dit moment ook aan een vergelijkbare functie: Spaces. Eén ding is zeker: als Clubhouse the next big thing blijkt te zijn, had je gewild dat je een early adapter geweest zou zijn. Vooral nu er nog weinig Nederlanders op de app te vinden zijn, kan het heel interessant zijn om je op een bepaald gebied als expert neer te zetten.

Sharing is caring – Met deze 5 apps worden jouw Instagram Stories nóg mooier

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Waarom je de nieuwe social media-app Clubhouse wil gebruiken
Sluiten