Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Money 14 okt 2021

Bij dit koffiemerk betalen mannen 14% meer vanwege de loonkloof

Mannen verdienen in Nederland gemiddeld 14 procent meer salaris dan vrouwen. Omdat De Koffiejongens dat raar vinden, introduceren ze nu als eerste merk ter wereld een mannentoeslag van 14 procent. Want als mannen meer betaald krijgen, kunnen ze toch ook meer betalen voor koffie?

Wel zo eerlijk, vindt het duurzame koffiemerk.

Vrijwillige mannentoeslag voor het goede doel

Goed om te weten: de mannentoeslag is vrijwillig en kan door iedereen betaald worden. Ook door mensen die zich niet identificeren als man dus. Met deze toeslag hopen de Koffiejongens, die bekend staan om hun duurzame koffiecups, 25.000 euro op te halen voor het goede doel.

De opbrengst van de mannentoeslag gaat namelijk volledig naar Project Fearless. Dit is een non-profit organisatie die zich inzet voor gelijke kansen door naschoolse trainingen aan te bieden aan meisjes van 9 tot 14 jaar.

Project Fearless wil meisjes in deze leeftijdscategorie laten zien dat ze álles kunnen doen waar ze van dromen: van skateboarden tot wiskunde studeren of dokter worden. Momenteel ontwikkelt de non-profitorganisatie in samenwerking met De Koffiejongens de achtweekse cursus ‘Duurzaam Ondernemen’.

De loonkloof bestaat nog steeds

Helaas zijn zo’n non-profit organisatie en een statement als de mannentoeslag in 2021 nog steeds nodig. De loonkloof is nog geen verleden tijd. Vrouwen verdienen in Nederland gemiddeld 14 procent minder dan mannen. Oók als ze precies hetzelfde werk uitvoeren. Als je dat doorrekent, betekent het dat vrouwen in hun werkend levend maar liefst 300.000 euro minder verdienen.

Hoewel De Koffiejongens alle lonen voor dezelfde functies gelijktrekken, viel het ze wel op bij het bedrijf dat vrouwelijke sollicitanten vaak lagere salariswensen hadden dan mannen. Met de mannentoeslag willen ze nu een statement maken en de loonkloof weer onder de aandacht te brengen.

“Natuurlijk lossen we hiermee het probleem van salarisongelijkheid niet meteen op”, zeggen De Koffiejongens op de website. “Maar door als kleine onderneming de stichting Project Fearless te steunen, kunnen we wel direct impact maken. En hopen we natuurlijk dat meer bedrijven, net als wij, salarissen gaan rechttrekken.”

3 hardnekkige mythes over de loonkloof onderuitgehaald

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
Bij dit koffiemerk betalen mannen 14% meer vanwege de loonkloof
Sluiten